![]() |
Certyfikat zgodności z wymaganiami przepisów technicznych dotyczących emisji przez pojazdy mechaniczne dopuszczone do obrotu na terytorium Federacji Rosyjskiej substancji szkodliwych (zanieczyszczających) (Euro 4, Euro 5) |

Od 01.01.2014 roku wystawienie dla pojedynczych pojazdów certyfikatów 4. klasy ekologicznej (a więc import takich samochodów) zostało zabronione. W ten sposób, dla otrzymania certyfikatu zgodności dla emisji należy złożyć dokumenty potwierdzające 5. klasę ekologiczną (np. niemiecki mały brief, francuski brief z odpowiednią adnotacją itd.). Na podstawie amerykańskich title-ów, polskich, czeskich, nadbałtyckich brief-ów określić 5. klasę (i wystawić certyfikat) NIE MOŻNA.
Link: „O zatwierdzeniu specjalnego Regulaminu Technicznego „O wymaganiach co do emisji przez pojazdy mechaniczne wprowadzone do obrotu na terytorium Federacji Rosyjskiej substancji szkodliwych (zanieczyszczających)”
http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_125475/
Link: „O wprowadzeniu zmian do punktu 13 Regulaminu Technicznego „O wymaganiach co do emisji przez pojazdy mechaniczne wprowadzone do obrotu na terytorium Federacji Rosyjskiej substancji szkodliwych (zanieczyszczających)”
http://www.rg.ru/2012/02/01/vikhlop-dok.html
Euro 5
Certyfikat Euro 5 – to certyfikat zgodności regulujący normy zawartości szkodliwych substancji w emisji pojazdów. Norma Euro 5 obowiązuje dla wszystkich samochodów ciężarowych, które są sprzedawane na terenie Unii Europejskiej od października 2008 roku. Od 1 września 2009 roku ta norma będzie również obowiązywała dla samochodów osobowych. Norma Euro 5 została przyjęta w 27 krajach Unii Europejskiej.
Nowa norma przewiduje wymagania w zakresie zmniejszenia tlenku azotu i węglowodoru o 25% dla silników benzynowych. Dla silników Diesla jest przewidziane zmniejszenia tlenków azotu o 20%, a emisji sadzy – o 80%. Zgodnie z normą Euro 5 emisja cząstek stałych w gazach wydechowych ma zmniejszyć się od 25 mg/km do 5 mg/km. Zawartość czadu w gazach wydechowych dla silników benzynowych należy zmniejszyć o 25%, a dla silników Diesla – o 20%. Należy podkreślić, że także zostały istotnie skrócone okresy użytkowania dla filtrów sadzy i katalizatorów.
Właściciele samochodów z certyfikatem Euro 4 muszą zmienić wyposażenie samochodu w taki sposób, żeby uzyskać certyfikat Euro 5. W tym celu należy przejść badania specjalnej komisji, która zmierzy emisję szkodliwych substancji do atmosfery.
Zgodnie z Regulaminem Technicznym nr 609 o bezpieczeństwie samochodowych gazów wydechowych, który został uchwalony 12.10.2005 roku, i obowiązuje od 20 maja 2006 roku, import i produkcja samochodów na terenie FR ma odbywać się zgodnie z normą Euro 5. W obecnej chwili mechanizm sporządzenia i uzyskania certyfikatu Euro 5 nie jest uchwalony ani uregulowany przez prawo. Jednak istotne zmiany w tej procedurze nie są planowane.